Portfolio

IMG_1436

Workshops tbv verbouw De la Reyschool

soort project: Ontwerpen ism de gebruikers, Workshop met de kinderen. Brainstormsessie met het AanTafelkleed, 4kids-editie.
jaar: mei-juni 2012
opdrachtgever: De la Reyschool, Henri Reijgersberg
architect: Ir. Monique Rijksen, Architect. Monique Rijksen

NextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnailNextGen ScrollGallery thumbnail

img_1433-bewerkt
img_1436
img_1442
img_1548
img_1552
img_1553
img_1561
img_1562
img_1580
img_1564
verhalenatelier-schets-de-huiskamer-120516
img_2399
img_2406
img_2410
img_2413
img_2414
img_2420
img_2426
img_2428

Op de la Reyschool was mij door de directeur gevraagd om mee te denken met de werkgroep, bestaande uit leerkrachten, over de inrichting van het nieuwe verhalenatelier, de bieb. De ideeën die de werkgroep al had heb ik concreet gemaakt door ze uit te tekenen in een aantal plattegrond-varianten en schetsen. Uiteindelijk is er 1 variant gekozen. De gebruikers zijn de leerkrachten en de directeur maar het gaat er vooral om dat de ruimte straks voor de leerlingen een fijne en inspirerende plek is om te lezen, voorgelezen te worden en zelf op de computer te werken.

Wat is de favoriete/droom lees-, luister- en kijkplek van de kinderen, de leerlingen. Tijdens 4 workshops ben ik samen met een leerkracht met twee groepen, de onderbouw en de bovenbouw, aan de slag gegaan om daar achter te komen. Dit heeft hele waardevolle en ook verrassende ideeën opgeleverd voor de school. Deze worden nu zoveel als mogelijk gerealiseerd.
Voor beide groepen zijn we gestart met een korte presentatie over wat een architect doet. Daarna als opwarmer heb ik aan de hand van een collage met voorbeeldplaatjes van leesplekken met de kinderen gepraat over wat zij belangrijk vinden. Hoe worden zij gestimuleerd tot lezen? Daar hebben we een woordspin van gemaakt waarna de kinderen hun ideeën getekend hebben en er collages van hebben gemaakt.
In de daarop volgende 3 workshops heeft de onderbouw maquettes gemaakt. Tijdens het maken zijn er nog veel mooie ideeën bijgekomen. De bovenbouw heeft 1 spel gespeeld, ”het AanTafelkleed spel”. De 9 leerlingen die meededen moesten tot 1 oplossing zien te komen waarbij ze rekening moesten houden met de wensen en eisen van alle gebruikers. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld. Eén groep vertegenwoordigden de leerlingen, één groep vertegenwoordigden de school (de directeur, leerkrachten en voorleesouders) en één groep speelden de ontwerpers. Er worden twee rondes gespeeld. Hoe het nu is en hoe het in de toekomst gaat worden. De spelkaarten leggen per ronde en per groep uit wat ze moeten doen. Er zijn wildcards om in te zetten als je het ergens niet mee eens bent. De ideeën worden door de leerlingen direct op het kleed, het spel getekend en geschreven. Als afsluiting is er een presentatie van de resultaten van beide groepen gemaakt in de school. Al deze ideeën zijn, in overleg met de werkgroep, vertaald in een definitief plan voor de ruimte.

De bedstee/ de boomhut, is bedacht door de kinderen en prachtig gemaakt door de vaste meubelmaker van de school, Porfi.